ابن أثير :
أمّا الحَسَنُ بنُ عَليٍّ العَسكَرِيّعليه السلام فَقَد كانَت أخلاقُهُ كَأخلاقِ رَسولِ اللَّهِصلي الله عليه وآله
خلق و خوي امام حسن عسكريعليه السلام همچون خلق و خوي رسول خدا بود
الخرائج و الجرائح ، ج ۲ ، ص ۹۰۱ .
امام مهدي عليه السلام :
كان [الإمامُ العَسكَريعليه السلام] نُوراً ساطِعاً و قَمَراً زاهِراً اختارَ اللَّهُ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضي عَلي مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ
او نوري فروزان و ماهي درخشان بود كه خداوند آنچه را نزد خود بود براي او برگزيد . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال كرد تا رحلت فرمود
بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۱ .
سخنان برگزيده
امام عسكري عليه السلام :
خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُما شَيءٌ : الإيمانُ بِاللَّهِ و نَفعُ الإخوانِ
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزي نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به برادران
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۴ .
امام عسكري علیه السلام :
جُعِلَتِ الخَبائِثُ في بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الكِذبَ
همه پليديها را در خانهاي نهادند و كليد آن دروغ است
ميزان الحكمه ، ح ۱۷۴۱۰ .
امام عسكري عليه السلام :
إتَّقُوا اللَّهَ و كُونوا لَنا زَيناً و لاتَكوُنوا عَلَينا شَيناً
تقواي الهي پيشه كنيد و مايه زينت ما باشيد ، نه مايه سرشكستگي ما
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۲ .
امام عسكري عليه السلام :
خَيرُ إخوانِكَ مَن نَسِي ذَنبَكَ و ذَكَرَ إحسانَكَ إلَيهِ
بهترين برادر تو كسي است كه خطايت را فراموش كند و احسان تو را به خود ، به ياد آورد
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۹ .
امام عسكري عليه السلام :
مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّاً فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ
هر كه برادرش را در خلوت پند دهد ، او را آراسته است ، و هر كس برادرش را در جمع پند دهد ، او را سرشكسته كرده است
تحف العقول ، ص ۴۸۹ .
امام عسكري عليه السلام :
لَيسَ مِنَ الأدَبِ إظهارُ الفَرَحِ عِندَ المَحزونِ
شادماني كردن در نزد غمديده ، بي ادبي است
تحف العقول ، ص ۴۸۹ .
امام عسكري عليه السلام :
بِئسَ العَبدُ عَبداً يَكونُ ذا وَجهَينِ و ذا لِسانَينِ
چه بد بندهاي است آن كه دورو و دو زبان باشد
تحف العقول ، ص ۴۸۸ .
امام عسكري عليه السلام :
مَن كانَ الوَرَعُ سَجِيَّتَهُ و الكَرَمُ طَبيعَتَهُ و الحِلمُ خُلَّتَهُ ، كَثُرَ صَديقُهُ
كسي كه پارسايي خوي او ، بخشندگي طبيعت او و بردباري خصلت او باشد ، دوستانش زياد شوند
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۹ .
حدیث نت*